Haagse Wind
1 maart 2015

Den Haag is een van de weinige grote Nederlandse steden met een ligging aan de kust. Door deze ligging wordt de stad regelmatig voorzien van (veel) wind. Waarom gebruiken we die wind zo weinig voor het opwekken van energie? Wind is er immers dag en nacht. Die gedachte heeft ook Ronald van Wuijtswinkel, één van de oprichters van de Vereniging Haagse Duurzaamheid.

In het leven van Ronald speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Zijn woning in de wijk Leidschenveen-Ypenburg is voorzien van allerlei duurzame oplossingen. Zo duurzaam dat hij een verrassend telefoontje kreeg van de Gemeente Den Haag dat hij het eerste huis in de stad heeft dat meer energie opwekt dan verbruikt. Om inwoners en bedrijven van de stad, maar vooral die van de wijk Leidschenveen-Ypenburg enthousiast te krijgen voor duurzame ontwikkelingen, startte Ronald samen met Bart Kramer en Jan-Willem Sips de Vereniging Haagse Duurzaamheid.

Haagse Wind
Ronald heeft als doel de ogen van bedrijven en bewoners te openen voor ’Haagse wind’. Door windmolens te plaatsen op prominente plaatsen in de wijk wordt de opwekking van duurzame energie zichtbaar voor iedereen. Ronald: “Geïnteresseerde bedrijven en particulieren hebben de mogelijkheid om windenergie op te wekken. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor hun dak open te stellen voor het plaatsen van windmolens.”

Windmolen op je dak
In tegenstelling tot andere windmolenprojecten zijn de windmolens van de Vereniging Haagse Duurzaamheid klein en licht. Ze wegen 10 kilogram en hebben een doorsnede van 2 meter. Één windmolen wekt per jaar gemiddeld tussen de 500 en 1100 kilowatt uur aan energie op. Dit staat gelijk aan de kracht van 6 zonnepanelen. De windmolens worden in Den Haag door mensen van de TU Delft gebouwd. Het voordeel van windmolens ten opzichte van zonne-energie is dat ze niet alleen meer energie opwekken, maar ook nog eens goed zichtbaar zijn. Bedrijven kunnen zo laten zien dat zij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Vereniging Haagse Duurzaamheid
De vereniging werkt momenteel in het kader van de subsidieregeling Duurzaamheid door Haagse wijken een projectplan uit om windturbines te plaatsen op zichtbare plaatsen in de wijk. Ze helpen de betrokken partijen om de vraag naar duurzame oplossingen en het aanbod van lokale leveranciers bij elkaar te brengen. Zij zijn bijvoorbeeld in gesprek met de gemeente over het plaatsen van windmolens op het dak van het stadsdeelkantoor Leidschenveen-Ypenburg.

Allianties
Onlangs vond in het Nutshuis “de alliantiefabriek” plaats. Op deze bijeenkomst onderzochten alle aanwezigen van de 31 projecten van de subsidieregeling Duurzaamheid door Haagse wijken in hoeverre zij iets voor elkaar kunnen betekenen. Ook de Vereniging Haagse Duuzaamheid sloot enkele allianties, waaronder met de Gemeente Den Haag. Op 5 oktober 2014 is de Vereniging namelijk te vinden op de Haagse Energiebeurs 2014. Daarnaast zijn er met theater de Nieuwe Regentes ervaringen uitgewisseld over de organisatiestructuur.

Wil jij ook Haagse wind gebruiken?
Wil jij als bewoner of bedrijf ook graag investeren in windenergie? Neem dan contact op met Ronald van Wuijtswinkel via vanwuijtswinkel@gmail.com